קורסים להוראת הכימיה
214401 – דרכי הוראת כימיה 1
הקורס מתמקד בהיבטים דידקטיים של הוראת הכימיה בשילוב פדגוגיה רלוונטית ועדכנית. בקורס נידונים נושאים ומושגים מרכזיים בהוראת הכימיה כולל חקר, גילוי, הקניית מיומנויות בביצוע הדגמות וניסויים במעבדה ושילוב טכנולוגיות בהוראת הכימיה. לימוד המתודה נעשה דרך הכרות עם נושאים מתוכנית הלימודים כגון: מבנה האטום, הקשר הכימי, סריגים והיבטים כמותיים בכימיה. קביעת הציון עפ”י הגשת דו”ח הצגת ניסוי ופעילות, מטלת סיכום ונוכחות והשתתפות בשיעורים פרונטליים ואסינכרוניים.
214402 – דרכי הוראת כימיה 2
הקורס מתמקד בהיבטים דידקטיים של הוראת הכימיה בשילוב פדגוגיה רלוונטית ועדכנית. בקורס נידונים דרכים לטיפוח מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה, הערכת תלמידים בחלופות שונות, ביצוע בפועל של ניסויי חקר כולל ניסויים ממוחשבים וכן שימוש בהדמיות מולקולאריות. הלימוד נעשה דרך הכרות עם נושאים מתוכנית הלימודים כגון: תגובות חמצון חיזור, תגובות חומצות ובסיסים והיבטים בתחום כימיה של מזון. קביעת הציון עפ”י הגשת דו”ח הצגת ניסוי ופעילות, מטלת סיכום ונוכחות והשתתפות בשיעורים פרונטליים ואסינכרוניים.
214444 – הוראת חקר במעבדות בכימיה (הקורס לא נלמד יותר)
הקורס מתמקד בלמידה והתנסות בגישת החקר בהוראת הכימיה במעבדה ובדרכי הוראה והערכה מגוונים של ניסויי חקר בכימיה. נושאי הקורס כוללים: ניסויי חקר בכימיה לתלמידים בחטיבה העליונה, שילוב חיישנים בביצוע ניסוי חקר, תכנון, ביצוע והסקת מסקנות מניסוי חקר עצמאי בהיבט התלמיד והערכת הביצועים מהיבט המורה. קביעת הציון עפ”י נוכחות והשתתפות בשיעורים, הגשת דו”חות מעבדה ועבודת סיכום.
214410 – התנסות בהוראת הכימיה
במסגרת ההתנסות בהוראת כימיה ישמעו הסטודנטים שיעורים בכיתות שונות, בשכבות גיל שונות וברמות לימוד שונות, יכירו מקרוב את עבודת המורה על היבטיה המגוונים, יסייעו למורה בדרכים שונות, ויתנסו באורח פעיל בהוראה. כל סטודנט יתנסה בהוראה של 4 רצפים של שעורים ושיעור מבחן. בנוסף, יתקיימו מפגשי רפלקציה, אחת לשבועיים, לאורך הקורס שבהם יידונו וינותחו אירועים נבחרים מההתנסות של הסטודנטים בכיתה, ודרכי התמודדות של המורה המתחיל. קביעת הציון עפ”י נוכחות והשתתפות בשיעורים, הגשת דו”חות מעבדה ועבודת סיכום.
216320 – התפתחויות בהוראת הכימיה
הסמינר יעסוק בהתפתחויות אחרונות בהוראת הכימיה ובטכנולוגיות חדישות התומכות בפיתוח תכניות לימודים, כגון: סביבת למידה נתמכת טכנולוגיה, שילוב מודלים ומעבדות ממוחשבות וניתוח טקסטים מדעיים באמצעות מידול קונספטואלי. ניתוח מחקרים הדנים בהוראת הכימיה בישראל ובעולם בשילוב עם פעילויות פיתוח מיני יחידת לימוד ומידול שלה.
תוצאות למידה:
בסיום הקורס הסטודנט יהיה מסוגל:
1. להכיר את ההתפתחויות האחרונות בהוראת הכימיה.
2. למדל טקסטים מדעיים קצרים.
3. לדעת לקרוא, לנתח ולכתוב בקורת על מאמרים המתמקדים במחקר בהוראת הכימיה.
216126 – סדנת התנסות במדע בלווי מחקר פעולה
הקורס מתמקד בהיבטים תיאורטיים ויישומיים של ביצוע מחקר פעולה. הסטודנטים יתנסו בצוותים בביצוע מחקר פעולה מצומצם. ילמדו לאתר בעיה העולה משדה החינוך שברצונם לחקור, ויתנסו בהיבטים של שיטות מחקר איכותניות, יתנסו בפיתוח שאלון, עריכת ראיונות ותצפיות ויישומם בביצוע מחקר פעולה מצומצם בצוות. הקורס ינתן באופו מקוון בשילוב מפגשים סינכרוניים וא-סינכרוניים. בקורס ילמדו הסטודנטים לאתר מאמרים מחקריים בתחום המחקר המתוכנן ויקריאו ספרות מחקרית ותיאורטית בנושא הנחקר ויציגו מאמר בכיתה. הסטודנטים ילמדו לתכנן ולבצע מיני-מחקר הכולל: בחירת נושא, איתור בעיה, הצבת מטרה, ניסוח שאלות ומהלך המחקר ויציגו את תכנון המחקר בכיתה. הסטודנטים יתנסו בפיתוח כלי מחקר, איסוף ועיבוד הנתונים שיתקבלו והצגת המחקר הכולל בסיום הקורס במתכונת של כנס מדעיוכן בכתיבת עבודה מסכמת של המחקר בדומה למאמר מדעי.
תוצאות למידה:
בסיום הקורס הסטודנט יהיה מסוגל:
1. לדעת כיצד לחפש מאמרים מחקריים בנושא המחקר במאגרי מידע אקדמיים ולהעריך את איכותם.
2. להציג בפני המליאה מאמר מחקרי ולבצע חשיבה ביקורתית על המאמר.
3. כיצד לתכנן מחקר פעולה הכולל את רציונל, מטרה, שאלות, כלים ומהלך המחקר ולהציגו בפני המליאה.
4. לאסוף נתונים מכלי מחקר שונים ולנתח את הנתונים_.
5. כיצד להציג מחקר מלא בפני מליאה.
6. לכתוב עבודה מסכמת כדוגמת מיני מאמר אקדמי בו ידע לדון בממצאים ולכתוב דיון מחקר אקדמי.
7. לעבוד בשיתוף פעולה בצוות המחקר.
216017 – תוכניות הוראה לפיתוח החשיבה
היכרות עם מגוון מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה המתועדות בספרות המחקרית בתחום הוראת המדעים. פיתוח של יחידת הוראה המשלבתת בין מטרות תוכן למיומנויות חשיבה בגישת התלמיד במרכז.