השתלמות מורים – חדר בריחה
sign

השתלמות מורים – חדר בריחה

רקע ומידע

חדרי בריחה חינוכיים המשמשים למטרות הוראה הם דוגמה לסביבת לימוד חדשנית אשר מספקת ללומדים הרפתקה ומיסתורין, יחד עם פתרון בעיות מהעולם האמיתי בעבודה קבוצתית. סביבה זו משלבת מספר מרכיבים: (1) למידה התנסותית ואינטראקטיבית תוך כדי קבלת משוב מיידי ועצמאות של הלומד מחד בשילוב עם עבודת צוות מאידך. היבטים אלו גורמים ללומד להיות מעורב בלמידה, לחקור, לרכוש ידע ולפתח מיומנויות מגוונות בסביבה מהנה, ו- (2) טיפוח מיומנויות המאה ה-21 הכוללות שיתופיות, תקשורת, יצירתיות, חשיבה ביקורתית ועוד.

פלטפורמה זו מקבלת נופך נוסף כאשר היא מבוססת על תחומי דעת מדעיים ובפרט כימיה שהינו מקצוע מופשט אשר מצריך המחשה של התופעות תוך כדי למידה התנסותית העוסקת בסיטואציות מחיי היום-יום ועזרים ויזואליים מגוונים.

בסביבה מבוססת משחק ייחודית זאת, הלומדים מתוודעים לסיפור רקע טרם כניסתם לחדר, הם חושפים רמזים, פותרים חידות ומשלימים משימות שכולן עוסקות בתחום הכימיה, במטרה להימלט מהחדר בזמן הקצר ביותר.

ההשתלמות תתקיים בחדר בריחה בתחום הכימיה שהוקם בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. המרחב הפיזי כולל שני חדרי בריחה זהים כך ששתי קבוצות שונות של משתתפים יכולות לפתור את החדר בו זמנית. כמו כן קיים חדר בקרה שממנו ניתן לצפות במשתתפים פותרים את החידות ולסייע באמצעות מתן רמזים תוך כדי הפתרון.

מתוך הבנה כי חדר הבריחה מזמן התבוננות על תהליך הלמידה והבחנה ברגעי למידה ייחודים המהווים קרקע פורייה לזיהוי ואפיון ההבנה הקונספטואלית של לומדי הכימיה, אנו נתמקד בחשיפה ופיתוח של ידע בהערכה מעצבת של המורים. כלומר, נבחן כיצד סביבת הלמידה הזו יכולה לסייע למורים, ליישם תהליך הערכה מעצבת שבו הם יאבחנו את הקשיים והתפיסות השגויות של תלמידיהם; את היכולת שלהם להתמודד יחדיו בפתרון בעיות, ונבין כיצד ניתן למנף את המידע הזה לתוך תהליך ההוראה השוטפת בכיתה.

ההשתלמות תכלול:

  • התנסות בחדר בריחה, הכרת החידות, הרצף שלהן ומבנה החדר
  • התאמת חידות לתלמידים בשלבי לימוד שונים בכימיה
  • תפקיד המורה כצופה מחדר הבקרה
  • כיצד חדר בריחה יכול לשמש כפלטפורמה לזיהוי והבנת אתגרים ותפיסות שגויות של תלמידים בנושאים מתוכנית הלימודים
  • חדר בריחה כחלק מתהליך הערכה מעצבת
  • יישום תובנות מתוך חדר הבריחה בהוראה השוטפת בכיתה